30 nov 08

30 nov
Igår var det som nog ingen kunnat missa 30 november, och ca. 70 nazister (olika siffror hela tiden, men någonting däromkring) kom till Lund och trodde de skulle kunna marschera genom staden ostört. Men vi hade också samlats uppåt (enligt sydsvenskan) 1000 antirasister för att stoppa dem. Ganska snart efter att vi (från Ung Vänster) kom till centralen började några maskerade typer, efter att poliserna plöstligt började köra rakt in i massorna för att skingra oss, kasta stenar, raketer och glasflaskor mot polisen, och det blev en ganska panikartad stämning när det bland annat sprängdes en raket en meter från mig och några till. Vi stog där ganska länge och polisen spärrade av oss från nassarna. Vi förstod att vi inte skulle kunna komma fram där, och det bestämdes att vi skulle gå mot lundagård, för nassarna skulle gå förbi där. Vi stod och väntade där ganska länge, men efter ett tag gick vi tillbaka till parkeringen vidclemenstorget (nassarnas samlingsplats) eftersom de inte fortfarande inte kunde marschera pga allt motstånd. Då bestämde sig polisen för att "ta till med hårdhandskarna för att kunna genomföra nationalisternas marsch" och gick med polishästar och måttade med batongerna för att få folk att flytta på sig. De slog även några antirasister med batongerna för att de vägrade. Vi blev instängda mellan poliserna som hade blockerat gatan och poliserna som gick runt nazisterna, och plötsligt började det flyga facklor, gatsten, glasflaskor osv från nassarnas tåg. Jag, Micke och Vilma fick gömma sig bakom en bil, och jag duckade bl.a. från att få en glasflaska i huvudet. Jag har aldrig varit med om nånting så sjukt, det regnade bokstavligt talat glas över oss.
Sedan ledde poliserna på något sätt nassarna till Monumentet och spärrade av gatorna runt om, så vi fick ta oss fram på tvärgator som också de blev spärrade en efter en. Vi stod och väntade vid ett par bussar som vi trodde poliserna skulle köra iväg nassarna med, men då ser vi efter ett ganska långt tag att poliserna börjar leda nassarna därifrån. Vi tar oss till centralen, och ser att poliserna stängt in nazisterna på gångbron över spåren, och när vi står där nere ser vi plötsligt att nassarna börjar slå på poliserna, och poliserna slå tillbaka, det är ett sjukt stort slagsmål där uppe. Efter ett tag sätts nassarna på ett tåg mot helsingborg och min 1 advent är över.

Helt sjukt, vi demonsterade i 8 timmar sammanlagt, eftersom vi stod vid domkyrkan före på dagen också, dock så kom aldrig gubbnazisterna dit, pga att vi var för många motdemostranter. Det var länge sedan jag var så trött som jag var när jag kom hem på kvällen.

Nazisterna är sånna jävla svin, och de kommer aldrig få vandra runt och sprida sina rasistiska och antisemitiska åsikter. Kom aldrig tillbaks!

det kommer nog fler inlägg senare idag.
jag stannade hemma från skolan igen.

puss

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback