vi ska åt samma håll: härifrån




Daniel Boyacioglu:

Två världar


Åk mellan mälarhöjden
bredäng
se den osynliga muren
Fortsätt efter masmo
Över
bron
se vår civilisation
upplev arkitekturen
Åk sen hem igen min vän
läs tidningen
om censuren Känner du buren
Jag känner den lever i är fast i den
Denna dikten skrivs med hopp om framtiden
Taggtråd täckt av siden igen min vän
grått blått bläck katt rått hunden
Diktaren läser dikten i stort och smått
och krigets schäfer
skäller
Diktaren gnäller
inte han heller
han häller
ordhäleri
och poesin ställer poeter inför rätta
berätta vad som gäller:

Det finns dom som slåss, inte bråkar
Som som slåss för oss, inte bråkar
Slåss för oss som slåss och jag råkar
Slåss för oss som slåss, inte bråkar
Till dunka-dunka dunk och stråkar

Och min mamma sa
Dani, min son
Dom snygga tjejerna är inte till dig
Och min mamma sa
Dani, min son
Du får göra vad du vill men ljug inte
Och min mamma sa
Dani, min son
jag är mike mike stålt på dig
Och min mamma sa
inga politiker bor där du bor men styr
jag tror
demokratin
är fin
och stor
men dyr
för inga svenskar bor där jag bor de flyr
till dunka-dunka dunk

Säkrast blir
att säkerställa säkerhetens säkra säkerhet
att dyrka styrka och stärka vår ensamhet
Med all rätt oavsett är det vår rättighet
att alla äga varsitt hörn av dessa runda burar
Oavsett rätt rättighet få bygga murar
Burar som kurar Murar som lurar
till dunka-dunk

Cement
gör mig inkompetent
Men betong ger mig stånd
var gång jag promera skall
Trots att muren är kall
sköter vi i varje fall
om varann
Byar brann
innan vi fann: våra murar
Fria fåglar flyger fritt
pendlar mellan burar
Burar som kurar Murar som lurar
till dunka-dunka dunk

Sjung:
/ Så folk köper braja för pengarna
och flyger högt över ängarna /
Även Guds befruktade produkt
tog trädets frukt
följde en lukt
följda av sukt
och otukt
Givit sin tillit till en reptil
i hopp om hoppets sil
Rätt bil i fel fil
Fått oss var sin bit av skördens skit
Lurad av en bandit in i en svit av dynamit
Svarta ängeln lyser vit när mörka skenet bedrar
Allting är nu inte vad det en gång var
Men jag antar
det finns hopp kvar
i vad vi nu har kvar och tar:
principen om kunskapens förvar i försvar
till dunka-dunka dunk och ett till

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback